Asuinkorttelit kaupunkibulevardien varrella

Tyyppi: raportti
Tilaaja: Helsingin kaupunki
Status: valmis
Year: 2014
Sijainti: Helsinki
Laajuus: 133 s.
Tiimi: Vesa Humalisto (pääsuunnittelija), Emilia Ellilä (projektiarkkitehti), Sami Heikkinen, Antti Lehto, Martin McLean
Yhteistyö: Promethor, Trafix

Selvityksessä kehitimme uusia asunto- ja korttelityyppeja melun ja hiukkaspäästöjen torjumiseen.

Konteksti

Helsingin uudessa yleiskaavassa merkittävä osuus täydennysrakentamisesta sijoittuu nykyisten sisääntuloväylien varteen. Vilkkaasti liikennöidyt väylät on tarkoitus muuttaa kaupunkibulevardeiksi.
Olemme suunnitelleet myös kaupunkibulevardin Ouluun.

Keinopaletti

Teimme analyysin olemassa olevista kohteista. Löydetyt meluntorjunnan keinot esitimme katuverkkoon, kortteli- ja talotyyppiin sekä julkisivun ratkaisuun eriteltynä palettina.

Lähtötietojen mallintaminen

Alustavat melumallinnukset antoivat lähtökohdan kortteleiden suunnittelulle.

Kolme uutta korttelimallia

Tutkimme alunperin kahdeksaa korttelimallia, joista kolme valikoitui jatkokehitykseen.

Ensimmäisessä mallissa pieni sisäänveto luo hieman suojaisamman sisäänkäynnin kortteliin. Umpikorttelissa parvekkeet ja makuuhuoneet on sijoitettu suojaan sisäpihan puolelle.

Toisessa mallissa joka toinen sivukatu muutetaan melulta suojatuksi kujaksi. Korttelimalli on umpikortteli-tyyppiä, joka syntyy yhdistämällä massoja parvekevyöhykkeillä.

Kolmas malli koostuu kulmistaan parvekkeilla kytketyistä pistetaloista. Rakennusten muotoilun avulla jokaisella asunnolla on pihalle hyvään ilmansuuntaan avautuva suojaisa parveke.

Todentaminen simulaatioilla

Korttelimallien ominaisuudet meluntorjunnassa simuloitiin erilaisilla liikennemäärillä- ja nopeuksilla.

Selvitys osoitti, että korttelimalleilla voi parantaa asumisen laatua liikenteen haitta-alueilla.